Utanför Ramarna – en e-bok

UR FÖRORDET
Den här boken har kommit till
istället för den föreläsning som jag aldrig fått hålla.
Jo, men visst har jag hållit många föreläsningar runt om i Sverige, men faktiskt aldrig kunnat/hunnit prata färdigt, aldrig pratat till punkt. Oavsett om beställaren gett mig en eller två timmar så fanns det alltid något mer jag velat säga.
Se recension nedan.
E-boken levereras som PDF-fil som laddas ned på din dator via en länk inom angiven tid.
Boken erhålles via e-post efter betalning enligt nedan:
Pris: 160:- inkl moms
Betalning via Swish: 0722118239
Bank: Handelsbanken clearingnr: 6469, kontonr: 417950721
IBAN:
SE936000000000041795072
OBS! Ange e-postadressen dit boken ska skickas!

Recensioner:
Kullander, A. (2018). Utanför ramarna – Om fenomenet särskild begåvning. [e-bok] Horndal: Aninor.

Charlotta S:
Jag vill tacka för din bok – lättläst, trevlig, övertygande och framför allt full av vägledning till hur vi ska navigera inom vård och skola med vår deprimerade son. Jag sträckläste den och kommer ha stor nytta av den i kontakten med BUP, psykolog och skola.

Valeria Persson:
Hej Anita!
Jag älskar din bok. Jag njuter av att läsa om.
Jag går från gråt till skratt.
Jag har haft det så roligt!
Oförglömlig den stunden, det går så djupt in i mig,
det passerar även hjärtat bortom hjärnan.
Det rör själen där den dansar fritt.
Det ger så mycket kraft att läsa dina rader.

Din bok verkar ha samlat information som binder ihop sig så väl.  Information och erfarenheter samt forskning som håller ihop.

Alla dessa trådar, det blev fint att väva, så många nyanser och se resultatet. Alla dessa teorier och studier samt exempel från verkligheten som tillsammans blir kunskap.

Boken verkar göra begripligt det som är viktigt att förstå. Den visar också att det är hanterbart i praktiken och att det är meningsfull kunskap som kommer fram.

Du har gjort tillgängligt kunskapen och den är läsvärd och upplevelsen att gå från gråt till skratt var berörande.

Din bok är som ett paket, med bilder och rutor, tydlig fakta och konkreta exempel som ger läsaren en inre bild av mycket information som har ett samband med forskning och erfarenhet.

Du gör det lättare för läsaren att ta sig igenom komplex fenomen som uppstår i praktiken.

Tack Anita!

CJ Nyh:
Anita Kullander är skolpsykologen från Rättvik som startade nätverket Filurum, som har vuxit sig landsomspännande och har hjälpt tusentals särskilt begåvade barn (eller ”filurer”, som Anita brukar kalla dem). Med e-boken vill hon vidareförmedla en större bild än vad som hinns med på böcker om särbegåvade barn särbegåvning filurum bokhennes föreläsningar och samtidigt dela en mängd historier, som medlemmar från Filurum har gett henne tillstånd att sprida. Anita sammanfattar innehållet väl när hon i inledningen beskriver det som ”en del vetenskap och en massa beprövad erfarenhet samt inte minst en hel del personliga åsikter”, för även om hon som psykolog har den teoretiska bakgrunden så är hon i första hand en praktiker och eldsjäl för filurers väl. Visst görs många vetenskapliga referat, men utan avsikt att konkurrera med de många tidigare svenskspråkiga böcker på ämnet som lagt stor tonvikt vid det teoretiska. Konkreta råd, inte minst till skolan, finns det däremot gott om – något som ofta efterlyses – och liksom Mona Liljedahl (boken Särskilt Begåvade Elever) strävar Anita efter att ge nya glasögon att se med.

Strukturen är främst artikelbaserad och layouten tydligt hemmasnickrad med textstorlek som lämpar sig bäst för A4-utskrift (96 sidor) eller större läsplattor. Det hade varit trevligt med en fysisk bok i behändigt A5-format, vilket också hade gjort den lättare att ge bort, t.ex. till lärare. Tanken med e-boksformatet är att det ska gå smidigt att följa de ca 20 länkar som finns insprängda i artiklarna, inklusive källangivelser och avslutande länklistor. Ungefär dubbelt så många länkar återfinns i en samlad lista med lästips m.m. Detta hade istället kunnat lösas med en bilaga i digital form, kortlänkar och/eller QR-koder. En professionell layout skulle också underlätta i att förmå den oinvigde att läsa.

Innehåll är förstås kung och där levererar denna bok ett praktiskt inriktat innehåll med en personlig röst som under många år varit central i att öka förståelsen för särskilt begåvade barn i Sverige. Det som verkligen gör boken unik är det gedigna batteri med berättelser, citat, anekdoter o.s.v. från verkligheten som Anita genom årens lopp har samlat. Detta fyller bokens avslutande 30 sidor men inslag poppar också upp som omväxling bland bokens artiklar. Bredden spänner från spetsprestationer och utanförskap hos några av de mest sällsynt extrembegåvade till vardagligt socialt liv och mindre iögonfallande behov längst hela spektrat av särskild begåvning. Att ta del av detta bombardemang av riktiga exempel är något som alla lärare borde göra, eftersom det inte bara behövs teoretisk kunskap och metoder utan också känsla för att börja förstå och hjälpa dessa barn.

Maria Nilsson Stewart:
Hej Anita, nu har jag läst din bok och tycker den är utomordentligt bra! Stort Grattis!!
Självklart läser man en bok utifrån ens personliga perspektiv och jag tyckte att det var ypperligt viktigt att du tog upp hur filurer tyvärr kan misstolkas och att gemene man ej ska ge lekmannamässiga diagnoser. Det är något som verkligen behövdes talas om.
Suveränt att du också förklarar processerna kring utredning och att kunskapskartläggning ska alltid föregås.
Det som genomsyrar hela boken är att du skrivit den med EN STOR DOS KÄRLEK & FÖRSTÅELSE för alla filurer!
Stort tack för ditt engagemang hoppas innerligen att många kommer läsa den speciellt nyckelpersoner som kan ta viktiga beslut såsom Gustav Fridolin och skolverkets General Direktör Peter Fredriksson som häromdagen gav ett väldigt pragmatiskt men lovande svar till en mamma som delade på Mensas GCP Facebook sida där han tror nyckeln är gedigen utbildning av pedagoger.
Stort lycka till må din bok få stor framgång och med det ökad förståelse för alla fina filurer ❤️
Mvh
Maria Nilsson Stewart